تجربه فنی با متخصصین فنی

ساخت وبلاگ

آخرین مطالب

امکانات وب

ترفند سیم کشی که می توانید با آنها خودی نشان دهید.

اگر از 7 دام قبلی به سلامت گذشتید حالا 7 ترفند به شما می گوییم که با آنها می توانید مانند متخصصین باتجربه رفتار کنید. در واقع اگر اینها را به متخصص سیم کشی ساختمان که دارد در منزل شما کار می کند بگویید خودش حساب کار دستش می آید.

  1. کلاف های کابل هنگام عموما بصورت پیچ خورده ودر یک محفظه پلاستیکی قرار دارند. اما هنگام استفاده باید صاف باشند. برای حل این مشکل بهتر است چند دور چند دور از محفظه پلاستیکی بیرونشان بیاورید تا شاکله اصلی کلاف حفظ شود. ابتدا کابل را صاف کنید و سپس بیرون بکشید. اگر هنگام صاف کردن از یک سوراخ دیوار هم رد کنید که چه بهتر.
  2. داخل جعبه تقسیم معمولا بسیار شلوغ و درهم و برهم است. برای مرتب کردن ان می توانید از پیگتیل استفاده کنید. تصور کنید هنگام سیم کشی، بخصوص  وقتی یکی از اقوام همسرتان هم آن نزدیکی است، بادی در گلو بیاندازید و بگویید: -اوستا این جعبه تقسیم خیلی به هم ریخته س، میخوای یه پیگتیل بهت بدم؟- اگر دیدید اوستا خیلی بد نگاه میکند سرتان را بالا بگیرید و سوت زنان دور شوید!
  3. برای ایجاد یک شبکه سیمی از گیره قلاب دار استفاده کنید. این مشابه همان فنر سیم کشی است. سر سیم را لخت کنید و از قلاب رد کنید و سپس دوباره به جای اولیه برگردانید.
  4. وقتی یک لامپ وصل می کنید سر و ته سیم دست خودتان است و می دانید سرش کدام است و تهش کدام! اما تصور کنید دارید 20 رشته سیم از این سر ساختمان به آن سر ساختمان می کشید. تمام سیم ها هم یک شکلند. برای اینکه بدانید کدام سیم باید به کجا وصل شود خیلی نمی توانید روی حافظه تان حساب کنید. برای این کار باید سیم ها را علامت گذاری کنید. یعنی همان اول کار که سر و ته سیم دست خودتان است یک علامت مشخص روی دو سر هر سیم بگذارید.
  5. برای سیم کشی بهتر است سیم ها را همان ابتدا با فازمتر یا تستر تست کنید تا اگر سیم ایرادی دارد همان اول متوجه شوید. در غیر اینصورت بعد از سیم کشی ممکن است ببینید که جریان الکتریسیته برقرار نشود و خیلی سخت است که بفهمید مشکل از کجاست و تازه اگر بفهمید که مشکل از سیم بوده عوض کردن سیمی که از داخل لوله رد شده خیلی سخت تر است از عوض کردن سیمی که از داخل لوله رد نشده!
  6. این هم خیلی تخصصی است: برای اینکه به چند کلید از یک سیم برق برسانید، ابتدا مثلا 3 جای مختلف سیم فاز را لخت کرده و داخل جعبه برق قراردهید. سپس از هر قسمت لخت شده یک اتصال برای کلید بگیرید. اینجوری در مصرف سیم صرفه جویی کرده اید و جعبه برقتان خیلی خلوت تر شده است.
  7. همان طور که چندین بار گفتیم داخل جعبه تقسیم مثل میدان ونک جای بسیار شلوغی است. در نتیجه بعد از اینکه سیم را آنجا گذاشتید خم و راست کردن یا لخت کردنش بسیار سخت است. در نتیجه بهتر است ابتدا با اندازه گیری و علامت گذاری محل اتصالات سیم را لخت کنید و سپس در جعبه قرار دهید.

توکار یا روکار؟ مساله این است.

ذهنتان سراغ شکسپیر نرود. هنوز داریم درباره سیم کشی حرف میزنیم. عمده مواردی که  تا اینجا صحبت کردیم درباره سیم کشی توکار بود. اما در بعضی موارد سیم کشی روکار انجام می شود یا اولویت دارد. اندکی درباره هر کدام از این انواع سیم کشی توضیح میدهیم و بیان می کنیم که هر کدام چیست و چه مزایایی دارد.

سیم کشی توکار: همان طور که از اسمش بر می آید در سیم کشی توکار سیم ها و کابل ها از داخل دیوار رد می شود و جلوی چشم نیست. خود سیم کشی توکار انواع مختلفی دارد:

  • سیم کشی توکار با جعبه تقسیم: این نوع قدیمی تر سیم کشی توکار است. اگر دقت کرده باشید در خانه مادربزرگ ها حدود 30 سانتی متر پایین سقف گاهی یک جعبه مربع شکل د اخل دیوار تعبیه شده است. این همان جعبه تقسیم است که سیم ها افقی یا عمودی از آن خارج می شوند. جعبه تقسیم دقیق بالای پریز قرار می گیرد.
  • سیم کشی توکار با جعبه کلید و پریز: برای استقرار بهتر کلید و پریزها یک جعبه پشت آنها قرار می گیرد تا فضای خالی ایجاد کند. هم نصب راحت تر است و هم مانع اتصال می شود. در نتیجه هنگام خرابی بدون تخریب دیوار می توان کلید پریز را تعویض کرد.
  • سیم کشی توکار با جعبه فیوز: این جدیدترین روش سیم کشی توکار است و برای آپارتمان های جدید و چند واحدی بیشترین کاربرد را دارد. در این روش تمام سیم های به کار رفته در سیم کشی ساختمان در نهایت به جعبه فیوز می رسد و برای سیم کشی هر قسمت از ساختمان یک فیوز جداگانه در نظر گرفته می شود.

به طور کلی در سیم کشی توکار چون سیم ها در معرض آفتاب یا رطوبت یا ضربه نیستند از ایمنی بیشتری برخورداریم. همچنین چون سیم ها از چشم پنهانند مشکلی در زیبایی بصری ساختمان ایجاد نمی کنند.

در مقابل در سیم کشی روکار سیم ها از درون داکت ها و عموما از پای دیوارها رد می شوند. سیم کشی روکار نیازمند داکت کشی و تراکینگ است و هنگامی که بعد از نازک کاری میخواهیم نقشه سیم کشی را عوض کنیم بسیار کاربردی است. در سیم کشی روکار عیب یابی بسیار راحت تر است و همین طور رفع نقص و خرابی نیز نسبت به سیم کشی توکار دردسر کمتری دارد.

در نتیجه برای سیم کشی اماکن اداری و تجاری که زیبایی اهمیت کمتری دارد از سیم کشی روکار و در سیم کشی منازل از سیم کشی توکار بیشتر استفاده می شود. اما این را هم در نظر داشته باشید که می توان از ترکیب هر دو نوع سیم کشی استفاده کرد و بخشی از ساختمان را سیم کشی توکار و بخش دیگر را سیم کشی روکار انجام داد.

توصیه نهایی درباره سیم کشی:

بار دیگر تاکید می کنیم که  ما توصیه نمی کنیم که برای سیم کشی و برق کشی خودتان وارد عمل شوید. شما می توانید از متخصصین آچاره یا سایر برندهای معتبر استفاده کنید. همچنین اگر مطالب این صفحه را خوانده باشید خودتان به خوبی می توانید بر کار متخصص سیم کشی نیز نظارت کنید تا ببینید متخصصان آچاره چقدر در کارشان واردند

تجربه فنی با متخصصین فنی...
ما را در سایت تجربه فنی با متخصصین فنی دنبال می کنید

برچسب : سیم کشی ساختمان, نویسنده : سورنا حسینی fanikaran بازدید : 1323 تاريخ : يکشنبه 7 مهر 1398 ساعت: 20:15